Viewing posts from: November 2000

Een dag in het leven van Hoofd Salarisadministratie Heidi Hamelinck

by Dune Pebbler Admin on februari 16, 2021
0 comments

Heidi Hamelinck is Hoofd van onze salarisafdeling. Dagelijks staat ze klaar als eerste aanspreekpunt voor zowel onze klanten als voor onze collega's. Heidi ging in gesprek met Salaris Vanmorgen en vertelt o.a. over haar manier van werken, haar visie op de salariswereld en de toekomst ervan. Daarnaast deelt ze ook een aantal tips om het werk nog leuker, eenvoudiger en efficiënter te maken. Geen werkdag is voor Heidi Hamelinck hetzelfde, maar ze start haar dag wel altijd met het maken van planningen voor zichzelf en haar twee collega’s. Soms wat ambitieus, want er komen toch vaak dingen tussen waardoor de dag anders verloopt. Zo kan er bijvoorbeeld een ingewikkeld vraagstuk van een klant binnenkomen of is er een collega die hulp kan gebruiken. Het feit dat we nu allemaal thuiswerken was voor Heidi erg wennen. Ze was altijd groot voorstander van op kantoor zijn. Nu merkt Heidi echter dat het ook wel fijn kan zijn om thuis te werken en ervaart ze de tijd tussen 7:00 uur en 9:00 uur ’s ochtends als heilig. Ze noemt dit ook wel ‘de gouden uurtjes’. Zonder gestoord te worden door haar mail of telefoon kan ze zo een boel werk verzetten. Heidi ervaart wel dat ze door deze situatie regelmatig meer dan 40 uur werkt en ook in het weekend regelmatig inlogt. Ze vindt werken hartstikke leuk, maar is, naast haar werk, ook graag in beweging. Zo is Heidi normaal gesproken regelmatig in de sportschool te vinden. Nu deze zijn deuren gesloten moet houden, houdt ze haar conditie op peil met stevige wandelingen en thuiswork-outs.

Persoonlijk

Heidi is geboren in België en heeft in Antwerpen een opleiding gedaan voor grime en tv- en filmmake-up. Heel wat anders dan het salarisvakgebied. Heidi wilde als kind al graag aan zee wonen en die droom is in vervulling gegaan. Ze is getrouwd en heeft een volwassen zoon en dochter die inmiddels niet meer thuis wonen. Naast het sporten houdt Heidi van duiken en van het water opgaan met haar eigen boot. Na haar verhuizing naar Nederland is Heidi hier in 1992 het administratieve vak ingerold. Sinds 2002 is ze werkzaam bij  Van Duyn Van der Geer (VDVDG). Heidi is NIRPA-geregistreerd en heeft de opleidingen PDB, PDL en VPS gevolgd. Bij VDVDG verzorgen we de salarisadministratie voor kleine en middelgrote werkgevers in het mkb. Dit doet Heidi samen met twee collega’s. Ze werken samen hard aan een ambitieuze doelstelling, namelijk het aantal loonstroken verdubbelen en vindbaar zijn voor een grote groep werkgevers. Ambitieus is dan ook een woord dat Heidi goed omschrijft. Ze heeft gemerkt dat de accountancywereld nog steeds best een mannenwereld is, maar neemt de hobbels graag om te komen waar ze wil zijn. Ze is een allround salarisadministrateur en zet graag een stapje extra. Zo werkt Heidi sinds 2 jaar met Loket.nl en heeft ze tijdens de overstap lunchsessies georganiseerd voor ondernemers om ze uitleg te geven over de nieuwe salarissoftware. En ook na de overstap blijft Heidi actief in het informeren en adviseren van haar klanten. Zo heeft ze in samenwerking met Loket.nl al meerdere webinars gegeven. Heidi is groot voorstander van digitale personeelsdossiers en de verlofregistratiemodule in Loket.nl. Waarom zou je iets zelf invullen als het automatisch kan? Zo blijft er meer tijd over om advies te geven. Daarnaast is er natuurlijk ook veel ruimte voor een-op-eencontact. Heidi heeft veel klantcontact en haar klanten weten haar dan ook te vinden als ze ergens tegenaan lopen. Ze merkt dat het aantal vragen in deze coronacrisis alleen maar toeneemt. Ook hebben klanten juist in deze tijd veel behoefte aan wat begeleiding. Ze willen graag hun verhaal en soms ook zorgen delen, waar Heidi graag een luisterend oor voor biedt. Heidi is al met al een goede ambassadeur van het salarisvak. “Het gaat niet alleen om de salarisstrook maar ook alles er omheen.” Zij pleit voor meer aandacht voor alle facetten van het vak, vooral bij jongeren. “Kom eens een week meedraaien bij ons.”

Jij als salarisadviseur

1 Beschrijf jezelf in je functie in een paar woorden

  • Denken in oplossingen.
  • Gedreven te werk gaan.
  • Veel passie voor het vak.

2 Wat vind je leuk aan het vak?

  • Het directe klantcontact.
  • De diversiteit, iedere dag is anders.
  • Structuur brengen bij de klant.
  • De ondernemer ontzorgen.
  • Het is ook een creatief vak: het aandragen van passende oplossingen hoort daarbij.
  • Klanten die eerst terughoudend zijn wil ik graag warm krijgen voor een nieuwe werkwijze, bijvoorbeeld online personeelsdossiers.

3 Waar loop je weleens tegenaan?

  • Angst voor het onbekende, wat wel eens weerstand oplevert.
  • Dat salarisadministratie niet als een ‘sexy’ vak wordt gezien en juist HR-opleidingen heel hot zijn, terwijl het salarisvak zoveel interessante aspecten heeft. Ze weten niet wat ze missen.

Jij in de salariswereld

1 Hoe blijf je op de hoogte van ontwikkelingen in de branche?

“Elk kwartaal volg ik een update via de SRA-kring, ik lees vakbladen en nieuwsbrieven en bezoek één keer per jaar een bijeenkomst van EY. Mijn voorkeur gaat uit naar het volgen van cursussen op het gebied van leidinggeven, marketing, sales en dergelijke. Maar ik volg ook wel eens inhoudelijke cursussen, ook internationaal.’’

2 Wat zijn de grootste veranderingen en uitdagingen volgens jou?

  • De huidige coronamaatregelen/lockdown vergen veel aanpassingen. Het was en is opnieuw een bewogen jaar.
  • Bereik blijft cruciaal. Hoe bereik je ondernemers (in coronatijd)?
  • Het vinden van goed geschoold salarispersoneel dat de basis beheerst, signaleert (waar liggen de prioriteiten?) en initiatief neemt.
  • Het aan boord houden van moeilijke of ontevreden klanten.

3 Hoe zie jij de toekomst van je functie voor je?

Een bredere rol voor salarisadviseurs met meer consultancy waarin samenwerkingsverbanden sluiten steeds belangrijker wordt. Hierdoor kunnen we in een bredere hoek meer ondernemers en werknemers op weg helpen en uiteindelijk ontzorgen.

4 Welke tips kun je meegeven om het werk nog leuker, eenvoudiger, efficiënter of beter te maken?

  • Doe alles wat online kan, ook online. Dan heb je transparant alles bij de hand en hoef je alles maar één keer in te voeren. Scheelt veel tijd!
  • Zorg dat je de klant bereikt, ook en zeker in coronatijd, bijvoorbeeld via webinars en whitepapers. Zie bijvoorbeeld het webinar over het online personeelsdossier of de whitepaper.
  • Blijf in gesprek met je klant en ga op bezoek bij de klant als het weer kan.
  • Denk in oplossingen: voor elk probleem is een oplossing te vinden.

Read more

Deze collega’s kwamen in 2020 bij ons in dienst

by Manon van der Woude on december 21, 2020
0 comments

Deze collega’s kwamen in 2020 bij ons in dienst

Irene van der Laan Irene van der Laan                         Julia Hoek Julia Hoek                      Martine Gillisse Martine Gillisse

Wat vonden jullie het leukst/meest bijzondere moment bij VDVDG?

Irene van der Laan
Toch wel de warme ontvangst in mijn eerste week. Ik kwam midden in de coronatijd binnen. Ik vergeet nooit meer dat warme welkomstgevoel: de rondleiding en het spreken met leuke collega’s. En in deze eerste week was ik ook 25 jaar getrouwd. Dat er dan ook gedacht wordt aan een wijntje met borrelnootjes op mijn bureau ter felicitatie is toch superleuk!

Julia Hoek
Het leukste en meest bijzondere moment bij VDVDG dat blijft toch wel het hartelijke welkom. Wat een fijn gevoel gaf het mij als starter om je zo welkom te voelen bij een bedrijf, zeker in een voor velen onzekere coronatijd. Na een paar maanden in dienst te zijn bij VDVDG merk ik dat wij als kantoor één team zijn en wat is dat mooi om te ervaren. Echter zijn er meerdere momenten waar ik erg van genoten heb. Zo werden wij allen verrast met Sinterklaas met een prachtig Sinterklaaspakket vanuit de personeelsvereniging om samen thuis er toch een feestelijke gelegenheid van te maken in plaats van het jaarlijkse Sinterklaasfeest op kantoor.

Martine Gillisse
Ik ben het compleet eens met mijn andere nieuwe collega’s, het welkome gevoel hier. Mijn eerste werkdag was 01-10-2020 en die dag was er net aangekondigd om zoveel mogelijk opnieuw thuis te gaan werken. Er zijn helaas nog collega’s die ik nog steeds niet in levende lijve heb mogen ontmoeten. Ondanks de lastige periode heb ik niet het gevoel gehad iets te missen of niet geholpen te worden.

Hoe ervaar je het werk bij VDVDG?

Irene van der Laan
Als heel divers. Ik ben werkzaam als HR adviseur. Ik vind het heel mooi dat we samen met collega’s en directie de HR Agenda voor 2021 hebben bepaald. We hebben vacatures waar we zeker nog collega’s voor zoeken. En waar ik daarnaast graag aan bijdraag is dat collega’s met nog meer energie aan het werk zijn en zich lekker kunnen blijven ontwikkelen.

Julia Hoek
Werken bij VDVDG is voor mij de ideale uitdaging om als starter te groeien en mijzelf te ontwikkelen. Ik ben werkzaam als beginnend assistent accountant en ben erg blij dat ik de keuze voor VDVDG gemaakt heb. Mijn inwerk periode heb ik als zeer prettig ervaren door de begeleiding die mij geboden werd, de collegialiteit straalde hier dan ook vanaf. De diversiteit van de werkzaamheden vind ik erg leuk. Binnen het team merk ik dat er gestreefd wordt om te ontwikkelen en is er ruimte voor iedereen om op zijn of haar tijd nieuwe uitdagingen aan te gaan.

Martine Gillisse
Ontzettend leerzaam, ik ben al geruime tijd werkzaam geweest als salarisadministrateur in de uitzendbranche. Hier bij Van Duyn Van der Geer heb ik echt het gevoel veel meer uit mijn werk te kunnen halen en door te kunnen groeien door de diversiteit aan vragen en wensen die vanuit de klanten binnen komen. De goede begeleiding die ik hierbij krijg helpt mij zeker om allround salarisadministrateur te kunnen worden.

Een quote:

Irene van der Laan
Maak de cirkel rond. Een uitspraak die ik van mijn vader heb overgenomen. Als je iets oppakt vergeten we vaker de status terug te koppelen. Als je de cirkel rondmaakt, dan geef je terug hoe het ervoor staat of hoe iets afgelopen is. Natuurlijk gaat het bij mij ook weleens mis, maar ik probeer mij hier echt aan te houden.

Julia Hoek
Waar je talenten en behoeften van de wereld elkaar kruisen ligt je roeping. Een uitspraak van Aristoteles die mij aanmoedigt om mijzelf te ontwikkelen en te groeien. Wij hebben allemaal talenten en ik geloof dat wij deze talenten in kunnen zetten ten behoeve van de behoefte van de wereld en daar ons geluk in zullen vinden.

Martine Gillisse
Geen doel is te ver, als je plezier hebt in wat je doet. Heel belangrijk om positief in het leven te staan en dat zit in zoveel mogelijk dingen te doen waar je plezier uit haalt. Je werk is een belangrijk deel in je leven en als je een baan hebt waar je voldoening en plezier uit haalt kan je veel bereiken.

Read more

Drie prioriteiten voor uw HR- en salarisadministratie

by admin on november 10, 2020
0 comments

Hoe lang mogen we die personeelsgegevens nog bewaren? Waar vind ik die ene map? Naar wie moeten we deze brief precies sturen? Hoeveel vrije dagen heb ik nog? Heb je mijn verlofaanvraag al gezien? Veel ondernemers en teamleiders zijn dagelijks veel tijd kwijt met administratieve rompslomp. Met randzaken die ze afhouden van de echte business. Anno 2020 zijn het bovendien zeker niet alleen de kleine ondernemers die hulp nodig hebben bij het online inrichten van personeelsdossiers. Ook veel grote bedrijven worstelen nog altijd met de structuur en toegankelijkheid van hun personeelsgegevens.

De juiste prioriteiten stellen

Wat kunt u doen om meer grip te krijgen op – en minder tijd kwijt te zijn aan –administratieve personeelszaken? Bij het structureren van uw HR- en salarisadministratie, is het cruciaal om de juiste prioriteiten te stellen. Of het nu gaat om de toegankelijkheid van personeelsdata, het verzamelen van gegevens van nieuwe medewerkers of het registreren van verlofdagen. Door het invoeren, verwerken én vernietigen van personeelsgegevens professioneler te organiseren, beperkt u deze administratieve romplomp tot het minimum. Vanuit die gedachte zijn dit de drie prioriteiten om daarbij te stellen.

1. Digitale personeelsdossiers: alles snel bij de hand

De automatische bewaar- en vernietingstermijnen volgens de AVG-wetgeving vormen een belangrijke reden om werk te maken van digitale personeelsdossiers. Het grote voordeel van een goed online personeelsdossier is dat u niet meer zelf hoeft stil te staan bij de vraag hoe lang u de gegevens van oud-medewerkers moet bewaren. Ander voordeel is de betere beschikbaarheid en zichtbaarheid van dossiers, volgens een volstrekt logische structuur. Bovendien bepaalt u zelf welk dossier voor wie zichtbaar is. U bent dus transparant, maar bepaalt wel zelf hoe transparant u bent. Verder kunt u via deze tool gebruikmaken van ‘documentgeneratie’ voor onder andere arbeidsovereenkomsten, salarisbrieven en uitnodigingen én kunt u documenten via deze weg digitaal laten ondertekenen.

2. Verlofregistratie: geen tijd meer kwijt aan vrije dagen

Werkgevers verliezen vaak veel tijd aan de vrije tijd van werknemers. Die willen weten hoeveel vakantiedagen ze nog hebben, of u het mailtje met die aanvraag al heeft gezien en hoe de personeelsbezetting is. Een digitale verlofmodule helpt u als werkgever om altijd, via een kalender, het overzicht te behouden. En medewerkers die inloggen, zien meteen de status van verlofdagen en uitstaande aanvragen.

3. Solliciteren en aannemen: niet meer graven in archiefkasten

Er blijft veel geld liggen als medewerkers uit dienst treden, omdat er geen overzicht is van verstrekkingen, zoals laptops, telefoons en werkschoenen. Dat probleem kunt u voorkomen door meteen bij het in dienst nemen van een werknemer die verstrekkingen vast te leggen en notificaties te laten instellen. Op die manier hoeft u daar zelf niet meer over na te denken. En niet in de archiefkasten te graven… Dat geldt uiteraard ook voor alle andere gegevens waarover u bij aanvang van een dienstverband moet beschikken. Anno 2020 kan het verzamelen en opslaan van NAW-gegevens, ID-bewijzen en bankrekeningnummers (al tijdens de sollicitatiefase) zo veel eenvoudiger en minder foutgevoelig. Met als grote voordeel dat u met één druk op de knop een arbeidsovereenkomst kunt genereren, die u digitaal kunt laten ondertekenen, wat in deze coronatijd extra handig is.

Werk uit handen

Bij veel bedrijven werken mensen die gek zijn op ordners en helemaal gelukkig worden van papier. Tot ze een papiertje kwijt zijn, dan is de wereld te klein. Ook voor die mensen lijkt het mij een verademing om met online personeelsdossiers te werken. Sommige dingen moet je toch niet meer willen? Het is toch heerlijk om je niet meer druk te hoeven maken over, bijvoorbeeld, bewaar- en vernietigingstermijnen van personeelsgegevens? Wees niet bang om aan de slag te gaan met deze oplossingen. Ze zullen u veel werk uit handen nemen en zorgen ervoor dat u met een gerust hart afscheid kunt nemen van de oude manier van werken. Heidi Hamelinck RPP  Senior Salarisadviseur/Hoofd salarisadministratie

Meer informatie

Meer weten over de drie beschreven prioriteiten voor uw HR- en salarisadministratie? Bekijk dit Webinar over het online personeelsdossier of lees deze Whitepaper. Bekijk ook eens ons webinar over de voordelen van online verlof en/of ons webinar over solliciteren en aannemen. in Loket.nl. Uiteraard kunt u mij mailen voor meer informatie of een vrijblijvend gesprek.

Read more

WW-premie bepalen met de WAB

by Manon van der Woude on oktober 4, 2019
0 comments

WW-premie bepalen met de WAB

Met de komst van de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB) komt er een einde aan de individuele sectorpremies voor Werkloosheidswet (WW). Niet de sector waarin wordt gewerkt maar het soort contract gaat de hoogte van de WW-premie bepalen.  Dit betekent dat er vanaf 1 januari 2020 alleen nog een hoog en een laag tarief voor de WW premie van toepassing zijn. Werkgevers dienen per werknemer te bepalen of het lage of het hoge premiepercentage van toepassing is. Het verschil tussen het lage premiepercentage en het hoge premiepercentage bedraagt 5%.

Lage of hoge premie van toepassing?

Het lage percentage zal gelden voor werknemers:

  • Met een schriftelijke arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd (geen oproepovereenkomst!).

Het hoge percentage zal gelden voor werknemers:

  • Met Arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd
  • Waarvan het dienstverband eindigt binnen twee maanden na aanvang.
  • Waarbij het aantal verloonde uren meer dan 30% afwijkt van de contracturen (dit geldt niet bij een arbeidsovereenkomst van 35 contracturen of meer per week!).
  • Met arbeidsovereenkomsten waarop een uitzendbeding van toepassing is.
  • In dienst op basis van vaste oproepcontracten en nul-urencontracten.
  • In dienst op basis van min-max contracten.

Er zijn een aantal uitzonderingen waarop toch het lage tarief van toepassing is!

  • Indien er geen sprake is van een vaste urenomvang, maar wel sprake is van een jaarurennorm. Voorwaarde is dat de jaaruren gelijkmatig verspreid over het jaar moeten worden uitbetaald.
  • Consignatiediensten en stand-by diensten tellen niet mee voor het bepalen van de 30% afwijking.
  • Indien sprake is van vaste uren op flexibele tijden.
  • Werknemers met een BBL overeenkomst.
  • Werknemers jonger dan 21 jaar met een beperkt aantal arbeidsuren (minder dan 48 uur per 4-weken/52 uur per maand).

De aard van de arbeidsovereenkomst moet per 1 januari 2020 vermeld worden op de loonstrook om de hoogte van de premie te bepalen. Ontbreekt deze informatie op de loonstrook, dan dient het hoge percentage te worden toegepast. De periode tot 1 januari 2020 is relatief kort, derhalve de hoogste tijd om te inventariseren op welke wijze arbeidscontracten zijn vastgelegd in de administratie en een procedure op te stellen waarin wordt vastgelegd op welke wijze vanaf 1 januari 2020 wordt omgegaan met verlengingen van arbeidscontracten. Ga tevens na bij welke medewerkers nu al een 30% overschrijding voor komt en of het aantal contracturen voor 1 januari 2020 moet worden bijgesteld.

Meer informatie

Al met al is sprake van een behoorlijk ingrijpende wetswijziging die veel werk met zich meebrengt. Wij kunnen u daarbij van dienst zijn. Met vragen neemt u contact op met Heidi Hamelinck, hhamelinck@vdvdg.nl en 071 409 04 09, van team Werkgeverszaken.

Read more

eHerkenning UWV

by Manon van der Woude on juli 19, 2019
0 comments

eHerkenning UWV

Organisaties die staan ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en die willen inloggen op de diensten van het UWV kunnen dit na 1 november 2019 alleen nog maar met eHerkenning.

eHerkenning UWV

1. Normale eHerkenning

Een medewerker van een organisatie logt met een eigen eHerkenningsmiddel niveau 3 in. Dit betreft een machtiging van een organisatie naar een medewerker die namens de organisatie diensten gaat afnemen.

 

eherkenning uwv 1

 

of

2. Ketenmachtiging

Een medewerker van een intermediair (VDVDG) logt met een eigen middel in namens een relatie van
intermediair. Het middel moet dan gekoppeld zijn aan een ketenmachtiging van deze relatie anders werkt het niet.

In het geval van een ketenmachtiging machtigt een organisatie de intermediair om namens de organisatie diensten te verrichten bij het UWV.

 

eherkenning uwv 2

 

Heeft u vragen hierover?

Bel of mail met onze collega Heidi Hamelinck via 071 409 04 09 of hhamelinck@vdvdg.nl.

Read more

Werkgeverszaken belangrijke acties tot einde jaar

by Manon van der Woude on juli 19, 2019
0 comments

Werkgeverszaken belangrijke acties tot einde jaar

Wij attenderen u graag op aantal zeer belangrijke actiepunten rond uw salarisadministratie. Dit mag u niet missen! Zet het op uw planning tot einde dit jaar. Uiteraard helpen wij u graag verder. Met vragen neemt u contact op met collega Heidi Hamelinck via 071 409 04 09 of hhamelinck@vdvdg.nl.

Juli en augustus 2019Kalender tot einde jaar

  • In kaart brengen tijdelijke arbeidsovereenkomsten
  • Inventariseren van wie binnenkort afscheid wordt genomen
  • Hoogte transitievergoeding berekenen om beslissing te maken om in 2019 óf pas in 2020 afscheid te nemen
  • Wie komt in aanmerking voor subsidie praktijkleren

Meer informatie over de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB)

September 2019

  • Vóór 16 september 17:00 uur indienen aanvraag subsidie praktijkleren
  • Waar nodig artikel met de aanzegging alvast uit de contracten halen
  • Aantal oproepovereenkomsten inventariseren en gemiddelde arbeidsduur per maand bepalen

Oktober 2019

  • Inventariseren werkkostenregeling, welke kosten zijn er t/m het 3e kwartaal 2019 gemaakt, hoeveel ruimte is er nog?
  • eHerkenning regelen voor inlog bij het UWV vóór 1 november 2019

November 2019

  • Roosters van oproepkrachten -waar nodig- aanpassen
  • Oproepsysteem aanpassen
  • Van welke oproepkrachten nemen we afscheid?

December 2019

  • Aanbiedingsbrief oproepkrachten die op 1 januari 2020 langer dan 1 jaar in dienst zijn.

Read more

Aanvraag subsidie praktijkleren studiejaar 2018 2019

by Manon van der Woude on juli 19, 2019
0 comments

Aanvraag subsidie praktijkleren studiejaar 2018 2019

Tijd om, nu het studiejaar 2018-2019 is afgelopen, te inventariseren voor welke medewerkers er een subsidie praktijkleren aangevraagd moet worden. De Subsidieregeling praktijkleren heeft tot doel het stimuleren van werkgevers tot het bieden van praktijk leerplaatsen en werk leerplaatsen. De regeling richt zich vooral op kwetsbare groepen binnen de arbeidsmarkt bij wie jeugdwerkloosheid een groot probleem is. Ook op studenten die een opleiding volgen in sectoren waar een tekort ontstaat aan gekwalificeerd personeel en wetenschappelijk personeel dat onmisbaar is voor de Nederlandse kenniseconomie.

Wanneer komt u in aanmerking voor de subsidieregeling praktijkleren?

U komt in aanmerking voor subsidie praktijkleren als u aan een aantal voorwaarden voldoet. Deze verschillen per onderwijscategorie zoals hier omschreven.

  • Basisberoepsgerichte leerweg vmbo: dit geldt alleen voor het traject dat specifiek is gericht op het behalen van een startkwalificatie op het niveau van een basisberoepsopleiding.
  • Bepaalde leerlingen uit het Voortgezet Speciaal Onderwijs (VSO) in het kader van de beroepspraktijkvorming in het laatste schooljaar
  • Leerwerkplekken voor leerlingen van de beroepsbegeleidende leerweg (BBL) in het mbo. Let op: deelnemers aan een beroeps opleidende leerweg (BOL) komen niet in aanmerking voor subsidie.
  • Hbo praktijkleerplaatsen met een opleidingscode in de techniek of landbouw en natuurlijke omgeving/gezondheidszorg, gedrag & maatschappij waarbij een praktijkdeel een verplicht onderdeel is van de opleiding.
  • Werkleerplaatsen voor promovendi en technologische ontwerpers in opleiding op basis van een overeenkomst. Deze overeenkomst is gesloten tussen de organisatie en een universiteit, die de werknemer begeleidt.

In het mbo en hbo komen alleen opleidingen in aanmerking voor subsidie die zich richten op een volledig diploma. Voor mbo horen deze opleidingen opgenomen te zijn in het Centraal register beroepsopleidingen (Crebo). Voor hbo horen deze opleidingen opgenomen te zijn in het Centraal Register Opleidingen Hoger Onderwijs (CROHO). Beheerder is DUO van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW).

Zo vraagt u de subsidie praktijkleren aan:

  • U dient de subsidie digitaal aan te vragen via de website van Agentschap.nl.
  • Dit doet u door een aanvraagformulier in te sturen, na afloop van het studiejaar maar uiterlijk op 16 september 2019 (vóór 17.00 uur). Het studiejaar 2018/2019 loopt van 1 augustus 2018 tot en met 31 juli 2019.
  • Het subsidiebedrag zal worden berekend aan de hand van het totaal aantal subsidieaanvragen dat wordt ingediend met een maximum van € 2.700,- per gerealiseerde praktijkleerwerkplaats of gerealiseerde werkleerplaats.
  • Uiterlijk 15 december 2019 zal er een besluit over de aanvraag genomen worden.

Wilt u dat wij de aanvraag voor u verzorgen, stuur dan een machtiging tezamen met de beroepspraktijkvormingsovereenkomst van de betreffende medewerker(s) ingevuld en ondertekend naar onze salarisafdeling en wij regelen het!

Vragen over de subsidie praktijkleren?Heidi Hamelinck

Neem contact op met onze collega Heidi Hamelinck via 071 409 04 09 of hhamelinck@vdvdg.nl. Zij helpt u graag verder.

Read more

Wet Arbeidsmarkt in Balans

by Manon van der Woude on juli 19, 2019
0 comments

Wet Arbeidsmarkt in Balans

Met de invoering van de Wet Arbeidsmarkt in Balans per 1 januari 2020 zullen diverse arbeidsrechtelijke regels aangepast worden. Wat zijn de hoofdlijnen van deze wetgeving en waar moeten wij nu al mee aan de slag?

Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB)

De wet Arbeidsmarkt in balans bestaat uit verschillende onderdelen :

1. De ketenregeling

Tot 1 januari 2020 is er sprake van een vast contract als een vierde opvolgend contract wordt aangegaan en/of als elkaar opvolgende contracten gezamenlijk een periode van twee jaar overschrijden. Van opvolgende contracten is sprake bij een tussenpoos van zes maanden of minder. Per 1 januari 2020 wordt het drie jaar in plaats van twee jaar; tussenpoos blijft zes maanden. Bij cao kan de periode van 3 jaar worden verlengd tot max 4 jaar. De tussenpoos van zes maanden kan verkort worden tot 3 maanden voor in die cao genoemde functies die gedurende ten hoogste een periode van negen maanden kunnen worden uitgeoefend.Voor een contract dat eindigt op of na 1 januari 2020 gaat de nieuwe regeling gelijk in, ook als het contract is ingegaan voor 1 januari 2020.Actie: inventariseer hoeveel tijdelijke contracten er zijn, hoeveel verlengingen er zijn geweest en wat is de duur nog van de openstaande termijn. Bij nieuwe contracten, hou alvast rekening met de nieuwe regelgeving.

2. Transitievergoeding

Tot 1 januari 2020 heb je bij een dienstverband langer dan twee jaar recht op een transitievergoeding als het dienstverband eindigt op initiatief van de werkgever of als het contract niet meer wordt verlengd. Over de eerste 10 jaar is dat 1/3 maandsalaris per jaar, daarboven wordt dat ½ maandsalaris per dienstjaar. 50-plussers krijgen na 10 jaar een heel maandsalaris per dienstjaar. Per 1 januari 2020 heb je vanaf aanvang van het dienstverband al recht op 1/3 maandsalaris per dienstjaar. De regeling voor 50-plussers na 10 jaar komt te vervallen. Actie: Denk erover na of het opnemen van het aanzeggen in het arbeidscontract nog wel zo handig is. Stel dat werknemer zelf niet wil verlengen heeft u toch als werkgever aangezegd en is transitievergoeding verschuldigd.

Compensatie transitievergoeding na 2 jaar ziekte

Als de werknemer meer dan 2 jaar ziek is, kan de werkgever ontslag aanvragen bij het UWV. De zieke werknemer heeft dan recht op transitievergoeding. Vanaf 1 april 2020 kunnen werkgevers compensatie bij het UWV aanvragen als zij een zieke werknemer ontslaan. Deze compensatieregeling geldt voor transitievergoedingen die op of na 1 juli 2015 zijn betaald.

Actie: Inventariseer of er sprake is geweest van bovenstaande situatie en agendeer 1 april 2020 om alsnog compensatie aan te vragen met terugwerkende kracht.

3. Oproepovereenkomsten voor nul-uren- en minmaxcontracten krijgen vaste omvang

Tot 1 januari 2020 kunnen werkgevers en werknemers een oproepovereenkomst oneindig voortzetten. Vanaf 1 januari 2020 bent u als werkgever verplicht na één jaar een contract aan te bieden met daarin opgenomen het gemiddelde aantal uur gewerkt in het voorliggende jaar. Deze overeenkomst moet schriftelijk worden aangegaan. Doet u dat niet, blijft de oproepkracht recht hebben op loon over het gemiddelde aantal uren per maand in het jaar voorafgaand aan. Er is geen overgangsrecht en de regeling gaat direct in op 1 januari 2020 voor alle oproepkrachten die op dat moment langer dan 12 maanden in dienst zijn.

Actie: Inventariseer het aantal oproepovereenkomsten en kijk naar de gemiddelde arbeidsduur per werknemer. Bekijk naar de contracten die aflopen voor 1 januari 2020 en bepaal of u deze werknemers wel een vast aantal uren wilt geven. Zo niet, neem op tijd afscheid van elkaar. Sluit nieuwe oproepovereenkomsten af nooit langer dan 11 maanden.

4. Aanpassen ontslag recht, de cumulatiegrond

Als u nu een werknemer in vaste dienst wil ontslaan moet u volledig voldoen aan één van de acht ontslaggronden. Met het invoeren van de WAB is het mogelijk dat twee of meer onvoldragen ontslaggronden ook een ontslaggrond kunnen vormen.

Vragen over de WAB?Heidi Hamelinck

Voor meer informatie en met vragen neemt u contact op met onze collega Heidi Hamelinck via 071 409 04 09 of hhamelinck@vdvdg.nl. Zij helpt u graag verder.

Read more

aftellen naar jaarafsluiting 2017

by Manon van der Woude on december 15, 2017
0 comments

aftellen naar jaarafsluiting 2017

Net als u zijn wij ook met het aftellen richting de jaarwisseling begonnen. Toch vragen wij graag nog even uw aandacht voor een aantal belangrijke werkgeverszaken. Zo staan er drie relevante wijzigingen op de agenda ingaande per 1 januari 2018. Laat u goed informeren! Uiteraard kunnen wij u adviseren over de stappen en de aanpak die gelden specifiek voor uw organisatie.jaar 2018

Uitbetalen van vakantiegeld over overwerk

  • Het heeft nog weinig aandacht gekregen in de media maar voor werkgevers waar met enige regelmaat wordt overgewerkt zal een flinke kostenverhoging in 2018 plaatsvinden. Wat wijzigt er per 1 januari 2018? Als werkgever bent u vanaf dat moment verplicht om ook vakantiegeld (minimaal 8% ) over het overwerk uit te betalen.
  • Let op: hetzelfde geldt voor overwerk dat in 2017 is verricht en dat u in 2018 wilt uitbetalen.
  • Ons advies luidt om alle overuren in de maand december zoveel mogelijk vooraf in kaart te brengen en alsnog, eventueel in een extra salarisrun, uit te betalen in 2017.

Premiekorting maakt plaats voor Loonkostenvoordelen (LKV)

  • Per 1 januari 2018 komt de premiekorting voor jongere, oudere en arbeidsgehandicapte werknemers te vervallen en zal deze plaatsmaken voor loonkostenvoordelen (LKV).
  • De LKV geldt voor ouderen en mensen met een arbeidsbeperking. De tegemoetkoming bedraagt maximaal € 6.000,-- per jaar. (was € 7.000 in 2017,--)
  • Aan onderstaande voorwaarden moet worden voldaan om in aanmerking te komen voor LKV:
  1. De werknemer moet over een doelgroepverklaring beschikken en heeft deze overlegd aan de werkgever (binnen 3 maanden na aanvang dienstverband!)
    Let op: de werknemer is niet verplicht een doelgroepverklaring aan te vragen!
  2. De werknemer is verzekerd voor de werknemersverzekeringen bij aanvang dienstverband (geen AOW gerechtigde)
  3. De werknemer was 6 maanden voor indiensttreding niet al eerder in dienst bij dezelfde werkgever
  4. Alle lopende premiekortingen voor oudere en arbeidsgehandicapte werknemers worden per 1 januari 2018 onder voorwaarden naar de LKV overgebracht in een overgangsregeling.

Tegemoetkoming in loonkosten in vorm van Lage-inkomensvoordeel (LIV)

Graag lichten wij ook het lage-inkomensvoordeel (LIV) nog een keer toe. Het lage-inkomensvoordeel (LIV) is een tegemoetkoming in de loonkosten voor werkgevers die werknemers in dienst hebben met een laag loon. U hebt recht op het LIV voor elke werknemer die voldoet aan de volgende 4 voorwaarden:

  1. de werknemer is verzekerd voor de werknemersverzekeringen
  2. de werknemer heeft een gemiddeld uurloon van € 9,66 tot en met € 12,08
  3. de werknemer heeft minimaal 1.248 verloonde uren per kalenderjaar
  4. de werknemer heeft de AOW-leeftijd nog niet bereikt

De LIV hoeft niet aangevraagd te worden maar wordt berekend op basis van de ingediende loonaangiften. Het is van belang dat u goed het aantal uren dat verloond moet worden aan ons doorgeeft, anders ontvangt u slechts een deel of helemaal geen LIV.

Wanneer ontvangt u de uitkering? Het LIV is ingegaan op 1 januari 2017. Het vaststellen van deze tegemoetkoming start in 2018. Het UWV berekent op basis van de ingediende loonaangiften over 2017 voor welke werknemers u recht heeft op LIV. Als dat zo is ontvangt u een eerste voorlopige berekening. Uiterlijk 31 juli 2018 ontvangt u de definitieve berekening van de hoogte van het LIV. Binnen 6 weken na ontvangst wordt de LVI aan u betaald.

Meer informatie

Heeft u vragen naar aanleiding van dit bericht? Neem dan contact op met ons team Werkgeverszaken 071 409 04 09!
Geen vragen? Dan wensen wij u alvast fijne kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar!

Graag wijzen wij u nog wel even op de mogelijkheid één van onze masterclasses bij te wonen aan het begin van het nieuwe jaar. Eén van de onderwerpen is employer branding. Lees meer: www.vdvdg.nl/nieuwjaar. U bent van harte welkom.

 

Heidi Hamelinck, hhamelinck@vdvdg.nl | 071 409 04 09

Read more

Beoordeling WKR vrije ruimte 2017

by Manon van der Woude on oktober 24, 2017
0 comments

Beoordeling WKR vrije ruimte 2017

Het einde van het jaar nadert daarom wijzen wij u graag op de beoordeling WKR vrije ruimte 2017. Heeft u de vrije ruimte inmiddels al volledig benut? Of heeft u vragen over hoe u de vrije ruimte alsnog optimaal kunt benutten nog voor het einde van het jaar? Wij helpen u graag.

Benut u de WKR vrije ruimte 2017 optimaal? Hoe benut ik de vrije ruimte WKR optimaal?
Voor tips neemt u contact op met ons team Werkgeverszaken en vraagt u naar Heidi Hamelinck, 071 409 04 09 of hhamelinck@vdvdg.nl. Aan de hand van het gebruik van een handige tool geeft zij u direct concrete antwoorden.

Read more