Heidi Hamelinck is Hoofd van onze salarisafdeling. Dagelijks staat ze klaar als eerste aanspreekpunt voor zowel onze klanten als voor onze collega’s. Heidi ging in gesprek met Salaris Vanmorgen en vertelt o.a. over haar manier van werken, haar visie op de salariswereld en de toekomst ervan. Daarnaast deelt ze ook een aantal tips om het werk nog leuker, eenvoudiger en efficiënter te maken.

Geen werkdag is voor Heidi Hamelinck hetzelfde, maar ze start haar dag wel altijd met het maken van planningen voor zichzelf en haar twee collega’s. Soms wat ambitieus, want er komen toch vaak dingen tussen waardoor de dag anders verloopt. Zo kan er bijvoorbeeld een ingewikkeld vraagstuk van een klant binnenkomen of is er een collega die hulp kan gebruiken.

Het feit dat we nu allemaal thuiswerken was voor Heidi erg wennen. Ze was altijd groot voorstander van op kantoor zijn. Nu merkt Heidi echter dat het ook wel fijn kan zijn om thuis te werken en ervaart ze de tijd tussen 7:00 uur en 9:00 uur ’s ochtends als heilig. Ze noemt dit ook wel ‘de gouden uurtjes’. Zonder gestoord te worden door haar mail of telefoon kan ze zo een boel werk verzetten.

Heidi ervaart wel dat ze door deze situatie regelmatig meer dan 40 uur werkt en ook in het weekend regelmatig inlogt. Ze vindt werken hartstikke leuk, maar is, naast haar werk, ook graag in beweging. Zo is Heidi normaal gesproken regelmatig in de sportschool te vinden. Nu deze zijn deuren gesloten moet houden, houdt ze haar conditie op peil met stevige wandelingen en thuiswork-outs.

Persoonlijk

Heidi is geboren in België en heeft in Antwerpen een opleiding gedaan voor grime en tv- en filmmake-up. Heel wat anders dan het salarisvakgebied. Heidi wilde als kind al graag aan zee wonen en die droom is in vervulling gegaan. Ze is getrouwd en heeft een volwassen zoon en dochter die inmiddels niet meer thuis wonen. Naast het sporten houdt Heidi van duiken en van het water opgaan met haar eigen boot.
Na haar verhuizing naar Nederland is Heidi hier in 1992 het administratieve vak ingerold. Sinds 2002 is ze werkzaam bij  Van Duyn Van der Geer (VDVDG). Heidi is NIRPA-geregistreerd en heeft de opleidingen PDB, PDL en VPS gevolgd.

Bij VDVDG verzorgen we de salarisadministratie voor kleine en middelgrote werkgevers in het mkb. Dit doet Heidi samen met twee collega’s. Ze werken samen hard aan een ambitieuze doelstelling, namelijk het aantal loonstroken verdubbelen en vindbaar zijn voor een grote groep werkgevers.

Ambitieus is dan ook een woord dat Heidi goed omschrijft. Ze heeft gemerkt dat de accountancywereld nog steeds best een mannenwereld is, maar neemt de hobbels graag om te komen waar ze wil zijn. Ze is een allround salarisadministrateur en zet graag een stapje extra. Zo werkt Heidi sinds 2 jaar met Loket.nl en heeft ze tijdens de overstap lunchsessies georganiseerd voor ondernemers om ze uitleg te geven over de nieuwe salarissoftware. En ook na de overstap blijft Heidi actief in het informeren en adviseren van haar klanten. Zo heeft ze in samenwerking met Loket.nl al meerdere webinars gegeven. Heidi is groot voorstander van digitale personeelsdossiers en de verlofregistratiemodule in Loket.nl. Waarom zou je iets zelf invullen als het automatisch kan? Zo blijft er meer tijd over om advies te geven.

Daarnaast is er natuurlijk ook veel ruimte voor een-op-eencontact. Heidi heeft veel klantcontact en haar klanten weten haar dan ook te vinden als ze ergens tegenaan lopen. Ze merkt dat het aantal vragen in deze coronacrisis alleen maar toeneemt.

Ook hebben klanten juist in deze tijd veel behoefte aan wat begeleiding. Ze willen graag hun verhaal en soms ook zorgen delen, waar Heidi graag een luisterend oor voor biedt.

Heidi is al met al een goede ambassadeur van het salarisvak. “Het gaat niet alleen om de salarisstrook maar ook alles er omheen.” Zij pleit voor meer aandacht voor alle facetten van het vak, vooral bij jongeren. “Kom eens een week meedraaien bij ons.”

Jij als salarisadviseur

1 Beschrijf jezelf in je functie in een paar woorden

  • Denken in oplossingen.
  • Gedreven te werk gaan.
  • Veel passie voor het vak.

2 Wat vind je leuk aan het vak?

  • Het directe klantcontact.
  • De diversiteit, iedere dag is anders.
  • Structuur brengen bij de klant.
  • De ondernemer ontzorgen.
  • Het is ook een creatief vak: het aandragen van passende oplossingen hoort daarbij.
  • Klanten die eerst terughoudend zijn wil ik graag warm krijgen voor een nieuwe werkwijze, bijvoorbeeld online personeelsdossiers.

3 Waar loop je weleens tegenaan?

  • Angst voor het onbekende, wat wel eens weerstand oplevert.
  • Dat salarisadministratie niet als een ‘sexy’ vak wordt gezien en juist HR-opleidingen heel hot zijn, terwijl het salarisvak zoveel interessante aspecten heeft. Ze weten niet wat ze missen.

Jij in de salariswereld

1 Hoe blijf je op de hoogte van ontwikkelingen in de branche?

“Elk kwartaal volg ik een update via de SRA-kring, ik lees vakbladen en nieuwsbrieven en bezoek één keer per jaar een bijeenkomst van EY. Mijn voorkeur gaat uit naar het volgen van cursussen op het gebied van leidinggeven, marketing, sales en dergelijke. Maar ik volg ook wel eens inhoudelijke cursussen, ook internationaal.’’

2 Wat zijn de grootste veranderingen en uitdagingen volgens jou?

  • De huidige coronamaatregelen/lockdown vergen veel aanpassingen. Het was en is opnieuw een bewogen jaar.
  • Bereik blijft cruciaal. Hoe bereik je ondernemers (in coronatijd)?
  • Het vinden van goed geschoold salarispersoneel dat de basis beheerst, signaleert (waar liggen de prioriteiten?) en initiatief neemt.
  • Het aan boord houden van moeilijke of ontevreden klanten.

3 Hoe zie jij de toekomst van je functie voor je?

Een bredere rol voor salarisadviseurs met meer consultancy waarin samenwerkingsverbanden sluiten steeds belangrijker wordt. Hierdoor kunnen we in een bredere hoek meer ondernemers en werknemers op weg helpen en uiteindelijk ontzorgen.

4 Welke tips kun je meegeven om het werk nog leuker, eenvoudiger, efficiënter of beter te maken?

  • Doe alles wat online kan, ook online. Dan heb je transparant alles bij de hand en hoef je alles maar één keer in te voeren. Scheelt veel tijd!
  • Zorg dat je de klant bereikt, ook en zeker in coronatijd, bijvoorbeeld via webinars en whitepapers. Zie bijvoorbeeld het webinar over het online personeelsdossier of de whitepaper.
  • Blijf in gesprek met je klant en ga op bezoek bij de klant als het weer kan.
  • Denk in oplossingen: voor elk probleem is een oplossing te vinden.